لازم نیست پول خرج کنید!

لازم نیست پول خرج کنید!

۱۰ روش بی‌هزینه برای خودمراقبتی

تمرین خودمراقبتی یک منبع حیاتی برای سلامت جسم و روان است. متاسفانه،‌ بسیاری از مردم از خودمراقبتی غفلت می‌کنند چرا که می‌تواند زمان‌بر و خصوصا پرهزینه باشد. اما لزوما این‌طور نیست؛ برای شروع، ما این‌جا به شما  ۱۰ روش برای بهبود خودمراقبتی پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید بدون هزینه انجام‌شان دهید.

۱.خانه یا اتاق‌تان را  تمیز کنید

شاید این‌طور به نظر نرسد، اما تمیز کردن خانه یا اتاق‌تان می‌تواند به تقویت عادت خودمراقبتی در شما و نهایتا به بهبود سلامت جسم و روان‌تان کمک کند. بسیاری از افراد تمیزکاری اساسی را فقط در خانه‌تکانی‌های سالیانه می‌بینند، اما شما می‌توانید نظافت خانه را در هر زمانی در اولویت قرار دهید. ضدعفونی کردن جاهای کثیف و زمان گذاشتن برای دور انداختن وسایلی که دیگر به آن‌ها احتیاج ندارید، به تقویت روحیه شما کمک می‌کند. و البته نظافت خانه راه ساده‌ای هم برای انجام فعالیت بدنی فراهم می‌کند. یک خانه تمیز همچنین می‌تواند با ایجاد یک محیط آرام، به  تقویت آگاهی ذهن شما کمک کند.

۲. مدیتیشن کنید

هدف مدیتیشن هشیار بودن و در عین حال توجه کردن به‌ افکار و احساسات‌تان بدون قضاوت است. ذهن‌آگاهی و سایر تکنیک‌های مدیتیشن می‌تواند در کنار سلامت جسم و روان به بهبود عزت نفس هم کمک کند. تایید مثبت افکار و احساس‌تان راهی ساده برای کاهش استرس و دست‌یابی به رشد شخصی است. به‌علاوه، مدیتیشن به آماده‌سازی ذهن شما برای تمرکز بر افکارخوب کمک می‌کند.

۳. روی نکات مثبت تمرکز کنید

ذهنتان را مشغول افکار مثبت کنید. به یاد داشته باشید، مثبت‌اندیشی به این معنا نیست که همیشه شاد باشید؛ بیش‌تر درباره شیوه برخورد شما با رویدادهای منفی است و اطمینان پیدا کردن از تمرین دوست داشتن خود. آموزش مغز برای تفکر مثبت نسبت به رویدادهای مختلف به افزایش طول عمر و ارتقای سلامت روان کمک می‌کند. مثبت‌اندیشی می‌تواند برای برخی چالش‌برانگیز باشد، اما فهمیدن نوع نگاه شما به جهان و درک‌تان از آن، به احتمال زیاد به شما کمک می‌کند تا طرز فکرتان را تغییر و سطح استرس را کاهش دهید. این به معنی انجام کارهای سخت و پیچیده نیست، فعالیت‌هایی ساده مثل گوش کردن به موسیقی، می‌تواند به تقویت افکار مثبت در زندگی کمک کند.

۴. به موسیقی گوش دهید

موسیقی درمانی یک راه بسیار خوب برای تقویت سلامت روان است، و برای انجامش نیازی به مشاور هم ندارید. موسیقی می‌تواند تاثیر مثبتی بر سطح استرس، اضطراب و ضربان قلب شما داشته باشد. یک پلی لیست خودمراقبتی بسازید که می‌تواند استرس‌تان را کاهش دهد. می‌توانید برای ایجاد این نوع پلی لیست‌ها از شبکه‌های اجتماعی یا دوستان‌تان ایده بگیرید. یا مجموعه‌ای از آهنگ‌هایی گردآورید که قبلا گوش داده‌اید و به شما احساس خوب می‌دهند و برایتان انگیزه‌بخش‌اند. انتخاب هوشمندانه در موسیقی می‌تواند به بهبود خودمراقبتی در سطحی  احساسی کمک کند.

۵. سعی کنید غذاهای بهتری انتخاب کنید

تغذیه سالم با انتخاب غذایی سالم شروع می‌شود، از جمله دریافت ویتامین دی کافی و کاهش مصرف چربی‌های اشباع شده. علاوه بر این آگاهانه غذا خوردن را جایگزین غذا خوردن احساسی کنید. سلامت روان شما می‌تواند نقش مهمی در عادت‌های غذایی‌تان داشته باشد. اما این می‌تواند بر عکس هم عمل کند؛ اگر غذاهای سالم‌ بخورید و عادت‌های غذایی سالم‌تری داشته باشید، خلق و خوی شما بهبود پیدا می‌کند. یکی از راه‌های ساده برای ایجاد این عادت این است که مطمئن شوید بین وعده‌های اصلی غذایی به میان وعده‌های سالم دسترسی دارید.

اما حتی زمانی که می‌دانید تغذیه سالم فواید زیادی دارد، پایبند بودن به خودمراقبتی به تنهایی می‌تواند دشوار باشد؛ به همین دلیل است که به حمایت نیاز دارید.

۶. یک گروه پشتیبانی رایگان در منطقه‌تان یا به صورت آنلاین پیدا کنید

سلامت روان بخش بزرگی از خودمراقبتی است و اطمینان از داشتن یک حامی مناسب حیاتی است. اگر نمی‌توانید منابع حمایتی را در محیط واقعی خود پیدا کنید، گروه‌های پشتیبانی آنلاین می‌توانند جایگزین بسیار خوبی باشند. با یافتن یک گروه حمایتی متناسب با نیازتان، و در عین حال با حفظ امنیت اینترنتی‌تان، می‌توانید سلامت جسم و روان‌تان را بهبود ببخشید.

۷.پیاده‌روی کنید

پیاده‌روی را در برنامه خودمراقبتی‌تان قرار دهید. فواید ورزش برای سلامتی شامل کاهش استرس، کاهش فشارخون و بهبود سلامت روان است. آیا هنوز دنبال راهی برای افزودن پلی لیست آهنگ های‌تان یا جملات تاکیدی مثبت به برنامه خود هستید؟ با گنجاندن این فعالیت‌ها در پیاده‌روی روزانه خود، نه تنها به خودمراقبتی دست پیدا می‌کنید، بلکه ممکن است در این فرایند وزن هم کم کنید.

۸. به خودتان چیزی بدهید که مشتاقانه منتظرش شوید

داشتن دیدگاه مثبت نسبت به آینده می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما راهی بسیارخوب برای تقویت روتین خودمراقبتی هم هست. از عزیزان‌تان دیدن کنید یا با یک دوست برنامه ورزشی مرتبی را برنامه‌ریزی کنید. اگر ذهن‌آگاهی را در زندگی روزمره تمرین کنید و کارهایی کنید که برای‌شان مشتاق هستید، تا حد زیادی می‌توانید سلامت روان‌تان را بهبود ببخشید. حتی می‌توانید یاد بگیرید که مشتاق چیزهای کوچک باشید، مثل زمان برنامه‌ریزی برای خودمراقبتی، یا یک کشش خوب قبل از خواب.

۹.حرکات کششی انجام دهید

حرکات کششی می‌تواند به کاهش گردن درد و کمر کمک کند، و همراه شدن آن با تمرینات تنفسی می‌تواند به کاهش استرس فیزیکی و روانی کمک کند. نحوه انجام حرکات کششی به راحتی در اینترنت قابل دسترسی‌اند.

۱۰. در یک دفتر، برنامه‌ریزی‌ها یا خاطرات‌تان را بنویسید

و در آخر، نوشتن در یک دفتر برنامه‌ریزی ( یا خاطرات) راهی برای خودمراقبتی است. انواع مختلفی از دفترهای برنامه‌ریزی وجود دارند، و شما باید سبک مناسب خودتان را پیدا کنید. این دفتر برنامه‌ریزی ممکن است تهیه یک لیست از کارهای روزانه، یا دنبال کردن هدف‌هایتان، یا یک دفتر خاطرات باشد که قبل از خواب در آن می‌نویسید.

یک دفتر برنامه‌ریزی به شما کمک می‌کند پیشرفت‌تان و یا دستاوردهایی را که در راه خودمراقبتی داشته‌اید پیگیری کنید.

منبع ترجمه

https://blog.sixstarpro.com/training/10-things-to-do-to-improve-your-self-care-without-spending-money/