همین امروز با خودت مهربان باش

همین امروز با خودت مهربان باش

پیش آمده است که به این نتیجه برسی که کنترلی بر امور نداری؟ که آن‌چه بر زندگی‌ات تاثیر دارد خارج از تو و بدون مشارکت تو برنامه‌ریزی شده است؟ که حتی اگر زمانی صدایت را بلند کرده‌ای که «من زندگی را جور دیگری می‌خواهم»، بهای سنگینی برای آن پرداخته‌ای؟ پیش آمده است که فکر کنی آینده نامعلوم است و احساس استیصال کرده باشی؟ در این شرایط، تنها نیستی و همین هم شاید بتواند به یادمان بیاورد که باید مهربان و با شفقت باشیم. نه از سر ادب یا صرفا برای این‌که «از این دست بدهی، از آن دست می‌گیری». بلکه چون مهربانی برای حال‌ همه‌مان خوب است.

گروه‌های پزشکی و درمانی تاکید دارند که مهربانی باعث افزایش عزت نفس، همدلی و بهبود خلق و خو می‌شود و افرادی که به طور متعادل مهربانانه رفتار می‌کنند، سالم‌تر هستند چرا که تحقیقات نشان می‌دهد که مهربانی می‌تواند فشار خون و ترشح کورتیزول (هورمونی که به طور مستقیم با سطح استرس در ارتباط است)  را کاهش دهد. مهربانی می‌تواند از قلب محافظت کند و با کاهش التهاب از فرد در برابر برخی بیماری‌ها مانند بیماری چاقی، دیابت و سرطان محافظت کند.

حتی صرف مشاهده رفتارهای همراه با مهربانی می‌تواند پیامدهای مثبتی داشته باشد. مهربانی می‌تواند حس ارتباط شما با دیگران را افزایش دهد، و مستقیماً بر احساس تنهایی تأثیر بگذارد و روابط فرد را تقویت کند.

اما از همه مهم‌تر اینکه، مهربانی صرفا رفتاری نیست که باید در ارتباط با دیگران از خودمان بروز دهیم، بلکه مهربانی با خودمان اهمیت زیادی دارد. بر اساس مقاله‌ای در «هاروارد بیزینس ریویو» یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش استرس، نگرانی و اضطراب‌های عمومی درباره زندگی‌مان این است که محبت و شفقت به خودمان را بیش‌تر کنیم. برای مثال، وقتی در لحظات دشوار، توانایی‌های خودمان را به یاد می‌آوریم و به آن بها می‌دهیم، توجه‌مان از آن‌چه نمی‌توانیم کنترل کنیم دور می‌شود و باعث می‌شود روی آنچه می‌توانیم تغییر دهیم تمرکز کنیم.

در زیر، ما پنج نقل قول را گردآوری کرده‌ایم تا به شما کمک کنیم با خودتان مهربان باشید:

۱) ارزش آن را دارید که از شما مراقبت شود، مهم نیست مغزتان به شما چه می‌گوید.

چاک مولین، خالق اکانت اینستاگرامی @chuckdrawsthings می‌گوید آثار هنری او راهی برای به اشتراک گذاشتن تجربه‌اش درباره اضطراب و افسردگی بوده است. مولین که با تصویرسازی کبوترها درباره سلامت روان در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌کند، توضیح می‌دهد که اینستاگرام او را به جامعه حامیان سلامت روان نزدیک کرده است. به گفته او، به اشتراک گذاشتن کارهایش و ایجاد ارتباطات به او کمک کرده است تا متوجه شود که مراقبت از خود عملی خودخواهانه نیست. بلکه وقتی نیازهای خود مراقبتی خود را نادیده می‌گیریم، رشد عاطفی خودمان را مختل می‌کنیم. به گفته مولین، اولین قدم برای مراقبت از خودمان این است که باور کنیم شایسته عشق، مراقبت و توجه هستیم.

۲) اینکه هوای خودتان را داشته باشید، اسمش خودخواهی نیست.

تمی چانگ، پزشکی که یک بار «فرسودگی شغلی» را تجربه کرده است در مقاله‌ای با عنوان «فرسودگی شغلی تقریباً همه چیزم را گرفت. حالا به سایر پزشکان کمک می‌کنم بر آن غلبه کنند» می‌نویسد: اگر برای موسسه یا سازمانی کار می‌کنید که فرهنگ آن رقابتی است و کار بیش از حد، فرسودگی شغلی و محرومیت از خواب را تشویق می‌کند، ممکن است زمان آن رسیده باشد که محل کار و فعالیت خود را مجددا ارزیابی کنید. هیچ کاری ارزش فدا کردن رفاه شما را ندارد.

۳) اجازه بده گریه کنی.

جان گرین نویسنده و یوتیوب‌بر سرشناس آمریکایی که به‌ویژه برای رمان‌های نوجوانان از جمله «در جستجوی آلاسکا»، «شهرهای کاغذی» و «گسل در ستاره‌های ما» شناخته شده است، می‌گوید: اینکه بگویید «خسته‌ام» وقتی که در حقیقت غمگین هستید، یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. از گریه کردن نترسید. گریه نشانه ضعف نیست، بلکه راهی طبیعی برای از بین بردن استرس است.

۴) قبلا از شرایط سخت عبور کرده‌ای، باز هم می‌توانی.

برنه براون، استاد مددکاری اجتماعی دانشگاه هیوستون که در زمینه شجاعت، آسیب‌پذیری، شرم و همدلی پژوهش کرده است، می‌گوید:

هموار قادر خواهی بود تعریف کنی که از آن‌چه فکر می‌کردی نابودت می‌کند، جان به در بُردی.

براون نویسنده کتاب‌های پرفروشی نظیر «هدایای بی‌نقص نبودن»، و «جسارت عالی» است. ویدیوی برنی براون در «تد‌تاک» با عنوان «قدرت آسیب‌پذیری» از پربیننده‌ترین ویدیوهای جهان است.

۵) وظیفه شما این نیست که همه را راضی نگه دارید. اما یک نفر هست که باید پشتش بایستید: خودتان.

گاهی اوقات مهربانی با خود به این معنی است که آن‌چه را که دیگران می‌خواهند کنار بگذارید و از آنچه واقعاً به آن اعتقاد دارید دفاع کنید. مایا آنجلو، شاعر، خواننده، خاطره‌نویس، بازیگر و فعال حقوق مدنی آمریکایی، می‌گوید: من می‌توانم با چیزهایی که بر من می‌رود تغییر کنم، اما از فروکاسته شدن به آن‌ها امتناع می‌کنم.