کنشگری مدنی و خود مراقبتی

کنشگری مدنی و خود مراقبتی

کنش سلامت - در هر فعالیتی در جامعه مدنی هر کنشگر ابتدا باید شرایط روانی و کاری خود را به شیوه‌ای مدیریت و تنظیم کند که قبل از هر چیز شخص خودش سلامت بماند. در این نوشتار به نکاتی کلی اشاره می‌کنیم که کنشگران برای حفظ خود و کنارآمدن با فشارهای محیط کنشگری باید به آن اصول تکیه کنند و از آن بهره بگیرند.

خود مراقبتی ضرورتی برای کنشگران مدنی

هر کنشگر با هر سطح از تجربه با چالش‌های مرسوم کنشگری مواجه است. این چالش‌ها گاهی فردی، گاهی در سطح انجمنی و سازمانی و گاهی محیطی هستند.

خود مراقبتی چیست؟

مراقبت از سلامت جسمانی و روانی است، و حفظ نیروی شکوفایی، مبارزه با باور فدا کردن خود برای تحقق هدف، متوازن بودن، جستجوی منابع نیروبخش جدید، کنار گذاشتن رقابت با خود برای افزایش موفقیت.

خود مراقبتی خودخواهی یا امری جاه طلبانه نیست. هر جامعه‌ای تعداد محدودی کنشگر دارد. از دست دادن کنشگران بیش از هر چیز به ضرر جامعه است. بنابراین باید برای حفظ و ادامه مسیر تغییرات هم که شده افراد با عشق به، و مراقبت ازخود به آینده تغییرات نگاه کنند.

کنشگران معمولا با نگرانی‌ها و مخاطراتی مواجه هستند:

·بالا رفتن حجم کار، پذیرش پیشنهادهای جدید، ناتوانی در نه گفتن

·چند تصمیمی، مبهم بودن حیطه مسئولیت‌ها، تداخل برنامه‌ها

·مخدوش شدن مرزهای حریم شخصی و کار کنشگری

·تلاش برای جبران عقب افتادن با پذیرش بیش‌تر مسئولیت‌های جدید

·وجود یا غلبه فرهنگ ایثارگری، قهرمان‌بازی، آچار فرانسه بودن

·و در نهایت رها کردن کنشگری

به طور معمول این مخاطرات بر سر راه کنشگری قرار دارد. در این وضعیت افراد از پا می‌افتند و گاه از ادامه کنشگری پشیمان می‌شوند و گاه در انتخاب اولویت‌هایشان دچار مشکل می‌شوند. این وضعیت فرسودگی یا از پا افتادگی نامیده می‌شود. نشانگان ویژه‌ای دارد و همه کنشگران باید نسبت به وقوع آن حساس و برای رفع آن دنبال راه حل باشند. فرسودگی کنشگران تبعات زیادی هم برای گروه و سازمان به همراه دارد. مسئله از هم پاشیدن گروه، سست شدن روابط حرفه‌ای و شکست گروه در فعالیت‌هایش برخی از این تبعات هستند.

نشانه‌های فرسودگی چیست؟

·مشکلات جسمانی خلقی و رفتاری، سردرد، گرفتگی عضلانی، خستگی، بیخوابی، اختلال خواب، رو آوردن به خود درمانی دارویی

·اضطراب، خشم، بیقراری، افسردگی

·تحریک‌پذیری، پرخوری، کم خوری، انزواجویی، بروز اعتیاد

در رویارویی با فرسودگی باید نشانه‌ها را جدی گرفت. چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

·تقسیم کار

·تصمیم‌گیری به صورت گروهی

·تخصصی ماندن کارها

·جزئی‌تر و کوتاه مدت‌تر کردن اهداف

·تقویت توانایی نه گفتن

·فاصله گرفتن از کار

·عقب نشینی کردن

·اختصاص زمانی خاص به خود

اقدامات فوری کنشگران در مقابله با فرسودگی چیست؟

اول به ندای بدن خود گوش دهید. برای بیخوابی و بدخوابی راه حل معقولی پیدا کنید. بدون اینکه نگران فراموش شدن در صحنه فعالیت‌های مدنی شوید، مسئولیت‌ها را بین دیگر اعضای گروه تقسیم کنید، و کمی از کار یا فضای کنشگری فاصله بگیرید. از فضای آنلاین فاصله بگیرید و زمانبندی محدودی را برای پیگیری اخبار اختصاص دهید.