راه هایی برای مراقبت از سلامت روان در شرایط بلاتکلیفی سیاسی

راه هایی برای مراقبت از سلامت روان در شرایط بلاتکلیفی سیاسی

بلاتکلیفی سیاسی به نبود ثبات در محیط سیاسی و امکان‌ناپذیر بودن پیش‌بینی وضعیت کشور اشاره دارد که ناشی از عواملی مانند تغییرات در دولت، بی‌ثباتی سیاسی، اعتراضات، درگیری‌ها و غیرقابل پیش‌بینی بودن عملکرد رهبران سیاسی کشور و تصمیم‌های داخلی و بین‌المللی آن‌ها است. این عوامل، با کاهش سرمایه‌گذاری، کاهش رشد و افزایش نوسانات بازار بر عملکرد اقتصادی تأثیر می‌گذارند. علاوه بر این، بلاتکلیفی سیاسی می‌تواند اعتماد عمومی را به نهادهای رسمی تضعیف کند و منجر به تغییر در رفتار عمومی شود. در اصل، بلاتکلیفی سیاسی نشان‌دهنده پیش‌بینی‌ناپذیر بودن مسایل مختلف مرتبط با چشم‌انداز سیاسی است که بر جنبه‌های مختلف جامعه و اقتصاد تأثیر می‌گذارد.

بلاتکلیفی سیاسی می‌تواند بر سلامت روان افراد هم تأثیر منفی بگذارد. با این‌همه، لازم است به یاد داشته باشیم فعالیت‌های متعددی وجود دارند که می‌توانیم انجام دهیم تا تأثیر رویدادهای خارج از کنترل را بر سلامت روان‌مان به حداقل برسانیم.

چند پیشنهاد اصلی که می‌توان مطرح کرد:

  • آگاه و به روز باشید، اما محدودیت‌های خود را در نظر بگیرید.

میزان اطلاعات و اخباری را که روزانه دریافت می‌کنید مرور کنید و درباره تأثیر این میزان از اخبار و اطلاعات فکر کنید. یک راه‌حل این است که اعلان‌های خبری را در تلفن هوشمند خود قطع یا موقتا خاموش کنید. می‌توانید زمان خواندن یا تماشای اخبار را برای ساعتی مشخص از صبح و عصر تنظیم کنید. در عین حال، به یاد داشته باشید که هر چیزی که می‌خوانید یا می‌شنوید لزوما درست نیست.

اگر موضوعی پیش می‌آید که از آن متاثر می‌شوید و  می‌خواهید نظرتان را در شبکه‌های اجتماعی بنوسید، ابتدا درباره‌اش فکر کنید و سپس نظرتان را منتشر کنید. به دام آن دسته از کاربرانی که در واکنش به اظهارنظر شما از الفاظ توهین‌آمیز استفاده می‌کنند نیفتید و با آن‌ها وارد هیچ مکالمه‌ای نشوید. اگر دیگران با دیدگاه شما موافق نیستند می‌توانید به نظرات‌شان فکر کنید ولی از مخالفت دیگران ناراحت نشوید. مگر همین تنوع نظرات برای داشتن جامعه‌ای چند صدایی ضروری نیست؟

  • با اجتماع خود به شیوه‌ای معنادار ارتباط برقرار کنید.

اگر احساس می‌کنید که بلاتکلیفی سیاسی بر روابط شما تأثیر می‌گذارد، ببینید آیا می‌توانید به طور معناداری با گروه‌های محلی و اجتماعی که درباره موضوعاتی که برای شما مهم هستند فعالیت دارند، همکاری داشته باشید. به عنوان مثال، اگر درباره تاثیر وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور بر افراد بی‌خانمان یا کودکان کار نگران هستید، تلاش کنید داوطلبانه قدمی برایشان بردارید. کمک به دیگران برای سلامت روان مفید است.

  • صدای خود را بالا ببرید.

صرف‌نظر از اینکه چه نظری درباره موضوعات دارید، ممکن است اینکه نظری داشته باشید اما ساکت بمانید به شما احساس ناتوانی بدهد. برای مثال، می‌توانید با رعایت نکات امنیتی و حفظ هویت خود، به رویدادها و بحث‌های مرتبط به صورت آنلاین بپیوندید. فعالیت مدنی حتی در حد بیان نظرتان در یک محیط امن می‌تواند راهی برای بیان افکارتان به شیوه‌ای سازنده باشد و به شما احساس قدرت بدهد.

  • روی موضوعات مشترک در روابط‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

داشتن دوستان، همکاران و خانواده‌ای که دارای طیف وسیعی از عقاید سیاسی متفاوت هستند، سالم است. گذراندن وقت با دیگران با دیدگاه‌های مختلف می‌تواند کار بسیار خوبی باشد، زیرا می‌تواند به ما کمک کند ذهنی باز داشته باشیم و بفهمیم ریشه تفکر افراد دیگر کجاست.

اگر موضوعی مطرح شد که با آن مخالف هستید، سعی کنید از بحث تهاجمی اجتناب کنید و در عوض بر گوش دادن فعال، بحث محترمانه و ارتباط قاطعانه تمرکز کنید. اگر نظری شما را ناراحت کرد، مکالمه را متوقف کنید و زمانی که احساس آمادگی کردید بازگردید. ممکن است مواردی وجود داشته باشند که بتوانید درباره‌شان توافق کنید. اما اگر با دوستان و خانواده خود موافق نیستید، به آن‌ها بی‌احترامی نکنید. به یاد داشته باشید که در گفتگو با دیگران موضعی برابر و محترم داشته باشید.

  • احساسات‌تان را سرکوب نکنید.

اگر احساس ناتوانی می‌کنید، احساسات خود را سرکوب نکنید. به جای آن تلاش کنید از حلقه امن خود که می‌تواند دوستان یا اعضای خانواده باشد پشتیبانی بخواهید. با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده صحبت کنید یا حتی برای رفتن نزد یک متخصص وقت بگیرید. گرفتن وقت مشاوره برای دریافت حمایت روانی، در صورت امکان، از مهم‌ترین قدم‌هایی است که می‌توانید برای سلامت روان خود بردارید.

  • سلامت روان خود را در نظر داشته باشید.

به یاد داشته باشید که به فعالیت‌ها و کارهایی که برای سلامت روان شما مفید هستند، زمان اختصاص دهید. آنچه برای سلامت روان هر فرد موثر است می‌تواند متفاوت باشد، پس آن‌چه را که به کمک شما می‌آید بیابید. البته یادتان نرود که خواب با کیفیت برای سلامت روان همه مهم است.

نمونه‌های دیگر عبارتند از ورزش، خوردن غذای سالم، گذراندن زمان با کیفیت با دوستان و استراحت یا اختصاص وقت به یک سرگرمی. همه اینها می‌توانند حال شما را بهتر کنند و ذهن‌تان را از چرخه‌ای استرس‌زا خارج کنند.

  • با کودکان صحبت کنید.

تحقیقات نشان می‌دهند که اخبار ناخوشایند می‌توانند بر فرزندان شما هم تاثیر بگذارند.  به یاد داشته باشید که طبیعتا فرزندان‌تان در خلاء زندگی نمی‌کنند و می‌توانند در معرض میزان کمی از اخبار قرار بگیرند، اما قرار گرفتن در معرض بیش از حد آن مفید نیست. در عین حال به واکنش‌های آن‌ها توجه داشته باشید و ببینید که اگر فرزندان‌تان در معرض اخبار بد قرار داشته‌اند، آیا تغییری در رفتارشان به وجود آمده است یا خیر. مثلاً آیا تحریک‌پذیر شده‌اند و به راحتی عصبانی می‌شوند یا شب‌ها کابوس می‌بینند؟ با آن‌ها گفتگو کنید و زمان کافی برای پاسخ دادن به سؤالات‌شان در نظر بگیرید. وقتی پاسخ یک سوال را دادید، بهتر است به جای دادن اطلاعات زیاد و یک‌باره، منتظر سؤال بعدی خودشان بمانید. گاهی اوقات آن‌ها به دانستن همه اطلاعاتی که شما دارید نیاز ندارند.